donderdag 14 augustus 2008

Finally started working on it!

Afleiding, met een Hoofdletter A, daar heb ik sinds de aanschaf van mijn /5 zat van gehad. Maar het ging vandaag toch echt gebeuren.

De Eerste Sleuteldag!

Er zit werk zat aan mijn /5 maar je kan je maar op één plek tegelijk beginnen en ik heb voor de voorrem gekozen. Ik zou een lans kunnen breken voor de voorrem als belangrijk onderdeel van de motor en mensen zouden me gelijk geven ;-) Tijdens het rijden was me al opgevallen dat de voorkant begon te trillen zodra de rem wat harder werd aangetrokken. Dat kan natuurlijk duiden op een onronde trommel, maar het viel me ook op dat er maar één van twee remsleutels bewoog.....een beetje afstelwerk misschien? Voor de zekerheid een setje nieuwe remschoenen bij de boxertoko gehaald.

Omdat het wiel toch uit de machine moest heb ik besloten ook een kosmetische klus uit te voeren. Veertig glimmende RVS spaken lagen te wachten op een plek in het voorwiel. De /5 heeft rechte spaken, dus het was een kwestie van de oude schandvlekken er paarsgewijs uitslijpen en twee nieuwe er in steken en op spanning brengen.

Mijn vader had deze klus bij zijn '54 Triumph T100 als eens gedaan dus we gebruikten zijn truuk met de workmate om te kijken of we geen slag in het wiel brachten.



Zoals gezegd de slijptol dus even uit het vet gehaald en de spaken paarsgewijs vervangen. De naaf kwam steeds een stukje vrij en die heb ik steeds met een draadborstel van corrosie en vuil ontdaan.


BEFORE:


AFTER:



Als laatste nog een blik op werking van de trommel geworpen. Aan de remschoenen was goed te zien dat er maar één remsleutel bewoog. de bovenste remschoen was versleten, de onderste pas halfweg. Even het /5 werkplaatshandboek erbij gepakt en het geheel op Beierse specificatie gebracht en weer in elkaar gezet.

De /5 heeft een double leading shoe rem lees deze wiki als je meer over verschillende soorten trommels wilt weten.

Long story short: One job down....lots to follow

Kosten voor vandaag:

Remschoenen: €45,-
RVS Spaken (40 stuks):€1,30 each

Geen opmerkingen: